fbpx

všechny role hraje:  Šárka Vaculíková

Jan Šikl . klavírní doprovod

scénář a réžie: Šárka Vaculíková

Hravé, dravé ale i vážné a především vtipné představení. Všem ženám před svatbou, po svatbě, s dětmi i bez nich. Všem mužům (těm co doma uklízí i těm, co neuklízí)… Zkrátka všem, co se chtějí pobavit nad pravdivostí života. Jak řekl Oscar Wilde: „Život je příliš důležitý na to, abychom ho brali vážně…“



 

Křehká blondýnka ve svatebních šatech ve foyeru vítá příchozí a rozdává jim poupata růží. Opozdilci od ní květinový dárek obdrží přímo v hledišti. Pianista Jan Šikl, který sedí od začátku připraven na jevišti, zahraje úvodní akordy svatebního pochodu a usměvavá Milena oznamuje divákům, že je vítá na své svatbě.

Rámcová situace sňatku, slouží Šárce Vaculíkové v inscenaci Milena má problém! k rozvíjení úvah nad novým postavením ženy, které manželství přináší. Zamýšlí se i nad vztahem k vyvolenému, jenž se bude s přibývajícími léty proměňovat. V rámci příprav své původně absolventské inscenace na katedře autorské tvorby a pedagogiky pražské DAMU autorka a zároveň interpretka Šárka Vaculíková oslovila čtyři nejbližší ženy – babičky, matku a macechu a nahrála jejich intimní zpovědi o mužích.

Úsměvné vzpomínky, jindy naopak životem otupělé konstatování faktů zaznívají v podobě autentických zvukových stop či přímo z úst Vaculíkové, která se přehrává z postavy Mileny do rolí svých respondentek. Ženy nepředstavuje specifickou dikcí, ani jinou hlasovou charakteristikou – nesnaží se být jejich věrnou kopií. K odlišení dotázaných používá náznak kostýmu, který odpovídá charakteru figury. Vyhýbá se tak přímo metodě dokumentárního dramatu Verbatim, jež pracuje s přesnou hereckou citací mluvčích. A tak zůstává otázkou, na kolik jsou výpovědi čtyř žen Vaculíkovou a dramaturgyní Apolenou Vackovou dofabulovány. I přesto může fascinovat otevřenost, se kterou k rozhovorům ženy přistoupily, a to i s vědomím, že leckdy odhalují rodinné anamnézy.

 

Z euforické nevěsty Mileny se ve spleti tvrzení a rozličných úhlů pohledů čtyř žen stává lehce bezradná a nezkušená žena, která stejně jako všichni ostatní touží po bezproblémovém – ideálním vztahu. Vaculíková ve své revue vystřídá nejen několik kostýmů, ale i nesčetně hereckých poloh. A v duchu žánru také zazpívá barový popěvek za doprovodu pianisty, který představení doprovází drobnými „vyhrávkami“. Milena dokáže být křehká i vášnivá, praktická i bohémská – Šárka Vaculíková totiž na jevišti ovládne tolik odstínů, kolik jich v sobě může žena skrývat. Milena má problém! je zdařile zábavnou, i když někdy sladkobolnou inscenací. Stojí a padá s energickou Šárkou Vaculíkovou, které kromě prokazatelné herecké a autorské dovednosti nechybí sebeironie.

Autor: Marcela Magdová


 

 

„Šárka Vaculíková v inscenaci Milena má problém text napsala, hraje jej i písně v něm zpívá (za doprovodu Jana Šikla) s neokázalou bezprostředností. Zjednodušeně řečeno: nehraje, že hraje, ale na jevišti je.“  

Karel Král  (šéfredaktor časopisu Svět a divadlo)


 

V případě zájmu o bližší informace ohledně uspořádání divadelního představení Milena má problém nás kontaktujte pomocí níže uvedeného formuláře. Máme pro Vás připraveno několik variant spolupráce.